Changes

Jump to navigation Jump to search

Of This Ye Shall Not Eat for It Is an Abomination

99 bytes removed, 09:27, 4 August 2022
Some rabbis have classified certain animal-based foodstuffs, such as gelatin or rennet, as neutral, although it must have required some impressive mental acrobatics on their part. Gelatin is made from skin and bones, that is, these body parts which are not normally considered fit for human consumption. And the rules of ''kashrut'' are only concerned with food, so they don't apply to anything that's inedible. Same thing with rennet, an enzyme obtained from a calf's stomach and used in the production of most yellow cheeses. No one in their right mind would eat pure dried rennet and it doesn't resemble meat in any way. So it seems we're good. But on the other hand, gelatin and rennet are added to food, which means they are edible after all. But then, you only add very small amounts, and very small amounts of things unkosher are sometime permissible when mixed with large amounts of kosher stuff. But on the fourth hand, this rule only applies, if the small amount of the unkosher additive doesn't affect the overall characteristics of the whole product; and the whole point of using gelatin or rennet is that we want them to affect the overall characteristics of the whole product… And so on, and so forth. In the end, the more liberal Jews will probably partake of rennet-set cheese or jelly cheesecake (provided, of course, that the rennet or the gelatin comes from kosher animals butchered in a kosher way). Those more strict will rather look for plant-based or microbiological equivalents.
[[File:Koszerna kuchnia.jpg|thumb|left|Example of a kosher kitchen with two sets of everything]]
What's more, meat products shouldn't even touch the dairy ones. Not even indirectly. A vessel that has been "stained" with dairy fat can no longer be used for meat – and ''vice versa''. That's why a typical kosher kitchen is really two or even three kitchens rolled into one: separate sets of milk, dairy and neutral dishes, separate sets of utensils, pots, pan, kitchen tools, towels, separate cupboards, worktops, fridges, stoves, microwave ovens, sinks and dishwashers. Preferably with some kind of colour coding, so that nobody ever chops an onion that is meant for a dairy dish on a meat cutting board by mistake.
 
[[File:Koszerna kuchnia.jpg|thumb|left|Przykład koszernej kuchni z podwójnym zestawem wszystkiego]]
Co więcej, produkty mięsne nie powinny się nawet stykać z mlecznymi. Nawet pośrednio. Naczynie, które zostało „pobrudzone” tłuszczem z mleka, nie może już być używane do mięsa – ani na odwrót. Dlatego typowa koszerna kuchnia to tak naprawdę dwie albo i trzy kuchnie w jednej: oddzielne zestawy naczyń mięsnych, mlecznych i neutralnych, oddzielne zestawy sztućców, garnków, przyborów kuchennych i ściereczek, oddzielne szafki, blaty, lodówki, kuchenki, zlewozmywaki i zmywarki. Najlepiej wyraźnie oznakowane (przeważnie kolorami), żeby ktoś przypadkiem nie pokroił na „mięsnej” desce cebuli, która ma być dodana do mlecznej potrawy.
Jak ważne jest w judaizmie oddzielanie mięsa od nabiału, pokazuje sposób obchodzenia Święta Tygodni (''Szawuot''), kiedy Żydzi wspominają, jak to Pan Bóg nadał im nowe prawo za pośrednictwem Mojżesza. Jeśli wierzyć tradycji, że nowe prawo zostało Żydom objawione w całości w jednym momencie, to wynika z tego, iż Żydzi musieli z dnia na dzień dostosować się do zupełnie nowego sposobu funkcjonowania. Ich garnki, w których do tej pory przyrządzali zarówno mięso, jak i nabiał, teraz musieli wykoszerować (przez wyparzenie wrzątkiem) i zdecydować, czy od teraz będą to garnki mięsne czy mleczne. A że w pierwszym dniu obowiązywania nowego prawa i tak nie mieli jeszcze mięsa z koszernie ubitych zwierząt, to kolektywnie uznali, że w takim razie wszystkie stare garnki będą mleczne, a mięsne dopiero trzeba będzie zrobić nowe. I tak, siłą rzeczy, przez jakiś czas nie jedli potraw mięsnych, a tylko mleczne. Na tę pamiątkę Żydzi obchodzą Święto Tygodni, spożywając swoje ulubione potrawy z nabiałem, takie jak ''milchik borszt'' (wegetariański barszcz czerwony zabielany śmietaną) czy ''blince'' (naleśniki podsmażane z twarogiem na słodko).

Navigation menu